Statens vegvesen har bedt om innspill til hvem som bør ha tilgang til kollektivfeltene gjennom skilter og trafikkregler. Etaten foreslår blant annet at elbilers generelle tilgang opphører og at nullutslippsvarebiler og -lastebiler gis tilgang til kollektivfeltene.
Prioriter bussen
NHO Transport fremhever i høringssvaret at god og pålitelig fremkommelighet for bussen til sammen bidrar til lavere driftskostnader, flere og mer fornøyde reisende, økte billettinntekter og lavere behov for offentlige tilskudd per passasjer. Dette støtter opp under nullvekstmålet for biltrafikk i de største byområdene og omstillingen til lavutslippssamfunnet.
Foreningens synspunkter er oppsummert:
- NHO Transport støtter at elbilers generelle tilgang til kollektivfeltet opphører.
- Vi støtter at skilt 508.1 foreholdes kun buss og utrykningskjøretøy.
- Vi er tilhenger av en meget restriktiv bruk av kollektivfelt for andre enn buss, drosjer og utrykningskjøretøy. Hvis det likevel skulle bli aktuelt å åpne kollektivfeltet for nullutslippsvarebiler og -lastebiler, mener vi det bør gjøres gjennom bruk av underskilt, og ikke ved en generell tilgang i trafikkreglene.
- Vi støtter i prinsippet likestilling av biogass og hydrogen med elektrisk drivlinje, men advarer av trafikksikkerhetsmessige grunner å åpne for at biogasskjøretøy, som ofte er mye tyngre, skal kunne kjøre i kollektivfeltet.
Ikke tillat vare- og godstransport
NHO Transport deler ønsket om en høy andel nullutslippskjøretøy på veiene, men er imot å gi vare- og lastbiler tilgang til kollektivfeltet.
Statens vegvesen fremholder at det vil være få vare- og lastebiler som er kvalifisert fordi innfasingen av el-kjøretøy går langsomt. Dette er foreningen ikke enige i og påpeker at både beholdningen og bruksmønsteret til kjøretøyene bør vurderes grundig.
- Ved å slippe vare- og lastebilene inn i kollektivfeltet vil man tredoble antall kjøretøy som har tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet, sammenlignet med kun å tillate buss og drosjer å bruke feltet. Med en forventet akselererende innfasing av nye el-varebiler og lastebiler på elektrisitet og biogass vil dette påvirke kollektivtrafikken negativt, spesielt i rushtiden, sier Lunde i NHO Transport.
Les høringsuttalelsen her.