Digitale tjenester må gi merverdi for passasjerene

Publisert

Bildet viser Jernbanetorget i Oslo

Foto: NHO Transport

De samlede kostnadene og ressursbruken til digitale tjenester for sømløs mobilitet i kollektiv-Norge er relativt høye og øker kraftig. Det er avgjørende at de offentlige ressursene som blir brukt innenfor dette området faktisk gir merverdi for eksisterende og nye kollektivreisende. Alternativt bør midlene brukes til å styrke kollektivtilbudet.

Det skriver NHO Transport i et høringsinnspill til Jernbanedirektoratets rapport hvor finansierings- og samhandlingsmodeller for digitale tjenester for sømløs mobilitet er utredet.

Foreningen viser til at andre europeiske land i større grad har basert seg på standardiserte løsninger, mens Norge bygger opp store fagmiljøer både nasjonalt og lokalt.

- Kollektivtrafikken må utvikles, men midler til digitalisering må ikke gå på bekostning av et godt transporttilbud til de reisende, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport.

NHO Transport anbefaler i sitt innspill at de kommersielle aktørene med billettfinansierte reiser blir involvert nærmere før reguleringer eller krav som treffer deres tjenester endres.

Les Jernbanedirektoratets rapport.

Les høringsuttalelsen til NHO Transport.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: