Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange i NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 22. november. Innlegget er en oppfølging av Dagens Næringslivs artikkel 19. november om økt import av kinesiske busser, som tidligere er omtalt på transport.no.
I innlegget blir det påpekt at eventuelle begrensninger på kjøp av kinesiske busser har utenriks-, handels- og forsvarspolitiske aspekter. Rammene må dermed fastsettes på rikspolitisk nivå.
Det blir også understreket at hvis NSM virkelig mener at for stor konsentrasjon av kinesiske busser er farlig, må NSM først fastslå om begrensningen skal utgjøre 20, 40 eller 60 prosent av en angitt busspark. Det må også presiseres hvorvidt begrensningen skal gjelde per anbudsområde, fylke eller nasjonalt. NSM må så gi politiske myndigheter konkrete råd om hvordan kjøp av kinesiske busser eventuelt kan reguleres.
Avslutningsvis blir det bekreftet at alle busser som er i drift eller bestilt tilfredsstiller myndighetenes gjeldende krav, og alle passasjerer trygt kan ta bussen. Eventuelle fremtidige restriksjoner vil gi dyrere busskjøp, noe fylkeskommunene må kompenseres for. De mangler allerede 1,5 milliarder for å opprettholde dagens rutetilbud i 2026.
Les manuset her.