Bred enighet om statsbudsjettet for 2026

Publisert

De fem rød-grønne partiene ble i natt enige om forslag til statsbudsjett for 2026. Dette forslaget vil dermed få flertall når Stortinget skal sluttbehandle budsjettet førstkommende fredag. Samtidig er en varslet regjeringskrise avverget. For kollektivtrafikkens del er det få endringer i forhold til avtalen mellom Rødt, Arbeiderpartiet og Senterpartiet av 29. november.

I avtalen mellom Rødt, Arbeiderpartiet og Senterpartiet var det avsatt 1,1 milliarder ekstra til fylkeskommunene, og etter nattens bredere enighet er det tydeligere angitt at en milliard av beløpet skal gå til styrking av kollektivtrafikken. De resterende 100 millionene skal brukes til rassikring. I tillegg var det lagt inn en milliard mer til fylkeskommunene i regjeringens opprinnelige budsjettforslag, og kollektivtrafikken bør også få en naturlig del av dette beløpet. 

Etter å ha inngått i budsjettforliket i natt har MDG lagt stor vekt på innføring av nasjonalt månedskort til kroner 499,- fra og med 2027. Dette skal fortsatt utredes som angitt i avtalen mellom Rødt, Arbeiderpartiet og Senterpartiet av 29.november.

 - Innføring av nasjonalt månedskort til 499,- vil forhåpentligvis få langt flere til å reise kollektivt, noe som er bra både klimamessig og samfunnsøkonomisk sett. Imidlertid vil storting og regjering pådra seg omfattende kostnader på sikt. For det første må fylkeskommunene kompenseres for tapte billettinntekter via en redusert månedspris på 499,- og lavere salg av enkeltbilletter til høyere pris per reise enn det periodekortene generer. Flere reisende vil også medføre at kapasiteten må økes betraktelig, noe fylkeskommunene også må kompenseres for. Det har begrenset verdi å få kjøpt billig Norges-kort hvis det ikke er plass på bussene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange. 

Bevilgningen på 620 millioner for 2026 for å kompensere fylkeskommunene ved reduserte takster på periodebilletter opprettholdes også. Fylkeskommunene må søke om å få tildelt deler av disse midlene. 

- Det er nå opp til fylkespolitikerne og endelig vedta sine budsjetter og dermed hvordan ekstra midler skal brukes. Vi håper og tror at fylkespolitikerne vil legge Stortingets premisser til grunn og utelukkende bruke pengene på kollektivdrift og ikke til andre formål av mer perifer karakter, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde. 

NHO Transport og øvrige aktører innen kollektivsektoren har de siste ukene deltatt på høringsmøter om statsbudsjettet på Stortinget. I tillegg har det vært en del direkte kontakt med en sentrale politikere.

- Både de nåværende og fremtidige kollektivreisende bør være svært fornøyde med de endelige bevilgningene til kollektivtrafikken i statsbudsjettet for 2026. Verbalvedtakene knyttet til budsjettet gir også positive signaler for fremtidige budsjettbehandlinger, avslutter Stordrange. 

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: