Ber om innstramming av kabotasjeregelverket

Publisert

Oppstillingsplass fullt med turbusser

Foto: NHO Transport

I et brev til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ber NHO Transport om innstramninger av dagens kabotasjeregler på turbussiden. Ifølge foreningen vil endringene gjøre kontrollvirksomheten mindre komplisert og tidkrevende. Samtidig vil det bli vanskeligere å omgå dagens begrensninger ved å skjule ulovlig kabotasjekjøring som internasjonal transport.

NHO Transport ønsker ytterligere to begrensninger i tillegg til dagens regler om maksimalt 20 dagers sammenhengende kabotasjekjøring og maksimalt 30 dagers virksomhet i løpet av ett år:

  • Krav om at utenlandske turbusser skal ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter. Dette samsvarer med reglene på godssiden, hvor det kreves at utenlandske kjøretøy skal ha med gods over grensen for å kunne drive kabotasjekjøring i etterkant.
  • Krav om at utenlandske turbusser skal være ute av Norge i minst 10 dager etter at 20 dagers perioden er over og før man starter på 10 dagers intervallet. Foreningen foreslår også at bussene må returnere til hjemlandet i "karensperioden" på minst 10 dager.

- ESA har formelt sett ikke tatt stiling til klagen på dagens norske kabotasjeregler, men Danmark fikk medhold i EU-domstolen i oktober og kan dermed opprettholde sine begrensinger på maksimalt syv dagers kabotasjevirksomhet i løpet av en kalendermåned. Det er dermed ingen grunn til at ESA skal gi medhold i klagen på norske regler. Tvert imot tilsier EU-dommen at hvert land selv kan definere hvordan midlertidighetsbegrepet skal konkretiseres og håndheves. Det skulle dermed ikke være noen formelle hindringer for at departementet raskt kan supplere dagens regler med nye begrensinger, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange. 
  
Les brevet til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård her
Les oppsummering av møte med kontrollmyndighetene her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: