Viktige datoer
Lønnsoppgjøret i 2023 er et såkalt mellomoppgjør, som foretas mellom de sentrale partene LO/YS og NHO. Det ble brudd i forhandlingene 30.03.23, og følgende datoer er nå av betydning:
784 resultater
Lønnsoppgjøret i 2023 er et såkalt mellomoppgjør, som foretas mellom de sentrale partene LO/YS og NHO. Det ble brudd i forhandlingene 30.03.23, og følgende datoer er nå av betydning:
NHO Transport ønsker alle en god påske!
Denne uken settes nok en gang viktigheten av belte i buss på agendaen. Statens vegvesen gjennomfører nå ekstra bussbeltekontroller.
NHO arrangerer 20. april en egen konferanse for private bedriftseiere. I løpet av dagen blir det foredrag og muligheter for å prate direkte med politikere. Det blir også anledning til å utveksle erfaringer med andre private bedriftseiere. Konferansen avholdes på Sentralen i Oslo Sentrum 20. april.
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
God førstehjelp kan redde liv. På oppdrag for Helsedirektoratet har Standard Norge laget bransjevise førstehjelpsveiledninger. NHO Transport deltok i arbeidsgruppen for den nylig publiserte veilederen for førstehjelp i transportbransjen, sammen med andre bransjerepresentanter, myndigheter og opplæringsaktører. Veilederen er gratis.
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at det nå vil bli igangsatt et arbeid for å få utredet konsekvensene ved ulike begrensninger av dagens kabotasjeregelverk for turbuss. Dette vil nok medføre at eventuelle begrensninger ikke vil være klare før oppstart av sommersesongen 2024.
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.