NHO Transport

Innhold

Uberettiget kritikk

Nyhet, Rutebuss, Kollektivtransport

Publisert

Foto: Jofri Lunde

Sporveien har bestilt "buss for t-bane" mellom Tøyen og Brynseng stasjon i Oslo for første halvdel av august. Mange vil mene at dette burde vært gjort i juli mens de fleste reisende var på ferie. Sporveien hevder på sine side at det ikke var busser tilgjengelig i juli og at arbeidet dermed måtte utsettes til august. Uberettiget kritikk av bussbransjen, mener NHO Transport.

Det var Aftenposten som omtalte "buss for t-bane"-kjøringen 31. juli. Ruter har ansvaret for å bestille avvikstransport på vegne av Sporveien, og Ruter antyder at utsettelsen til august ikke bare skyldtes mangel på busser. Ifølge Ruter kunne årsaken også være selskapet som skulle utføre reparasjonsarbeidet i t-banetunnelen heller ikke hadde kapasitet i juli.

Aftenposten har fulgt opp med en ny artikkel 5. april, hvor administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, mener at Sporveien selv har ansvaret for utsettelsen.

- Ruter AS kom med to anbud på avvikskjøring for Sporveien 20. og 23. mai. Det ene anbudet var knyttet til avvikskjøring for Røabanen i juli, og det andre for strekningen Tøyen-Brynseng i august. Ingen kunne gi tilbud på kjøringen i juli, men avviket i august har blitt dekket opp. Det er selvsagt umulig å stille med flere busser for en lengre periode midt på sommeren på særdeles kort varsel. Dette burde Sporveien tatt hensyn til og fremmet sine behov langt tidligere. At stengingen av t-banetunnelen og avvikskjøringen blir i august i stedet for juli må dermed Sporveien selv ta ansvaret for, sier Stordrange.

Les artikkelen her.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: