NHO Transport

Innhold

Fortsetter tellingen av utenlandske turbusser

Nyhet, Turbuss

Publisert

Det er etterhvert blitt flere utenlandske enn norske turbusser på veiene i Norge, viser fjorårets telleaksjon av utenlandske turbusser.

Som i fjor gjentar NHO Transport suksessen med å telle utenlandske turbusser. Bare siden midten av mai 2019 er det blitt registrert over 4700 utenlandske turbusser, flest fra Litauen.

- Det er godt dokumentert at det foregår systematisk kabotasje i turbussektoren, hvor ulovlig lønns- og arbeidsvilkår er blitt normalt

- Vi håper flest mulig bidrar med registreringer også i år sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Torstein Clausen Jystad. Han sikter til fjorårets telleaksjon av utenlandske turbusser, som han håper vil bidra til enda større aktivitet i år. - Dette vil gi et best mulig faktagrunnlag som gjenspeiler omfanget utenlandske turbusser i Norge, og vi vil derfor kunne dokumentere i tall de utfordringene bransjen står ovenfor, fortsetter Jystad. 

Bare siden midten av mai 2019 er det kommet inn over 4700 registreringer med en stor overvekt fra spesielt Litauen (1600 registrerte busser), men også Polen og Estland markerer seg høyt (henholdsvis 900 og 700 registrerte busser hver).

Slik kommer du i gang med registreringen:

  1. App'en er i praksis en internettside, som du finner ved å klikke på:  https://bus-tracking-53b49.firebaseapp.com/
  2. Denne bør du lagre på mobilens skrivebord eller under favoritter slik at siden er lett tilgjengelig.
  3. Skriv inn registreringsnummeret på bussen . Eksempelvis: WOT60667. Det er viktig å få med både landskoden og registreringsnummer. 
  4. Husk å tillate at mobilen kan registrere tid og sted slik at dette legges inn automatisk. 
  5. Trykk til slutt på den blå knappen "registrer".

Fjorårets resultater

2018 var det første året NHO Transport utførte en telleaksjon av utenlandske turbusser. Registreringen viste 1764 ulike busser, noe som var flere enn det var norske busser på veiene. De fleste utenlandske bussene kom i 2018 fra Polen og Litauen, hvor enkelte busser ble registrert helt opp til 16 ulike geografiske steder.

Bildet under viser en estisk buss som ble registrert ved 15 ulike anledninger mellom juni og august 2018, første gang i Oslo 19/6 (rød prikk) og siste gang på Gardermoen i august (svart prikk).

En estisk buss ble registrert ved 16 ulike anledninger mellom juni og august 2018, hovedsaklig i skytteltrafikk mellom Østlandet og turistattraksjoner på Vestlandet.

 - Det er derfor godt dokumentert at det foregår systematisk kabotasje i turbussektoren, hvor ulovlig lønns- og arbeidsvilkår er blitt normalt, avslutter Jystad.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: