NHO Transport utførte i 2018 både en telleaksjon og spørreundersøkelse i turbussektoren. Basert på disse funnene og offentlige data ble det utarbeidet en rapport om turbussmarkedet i Norge, som viser at bransjen står ovenfor store utfordringer.
Hovedfunn
Rapporten bekrefter inntrykket av at mange utenlandske busselskaper etablerer seg i Norge om sommeren for å dekke store deler av turbussmarkedet. Andre funn viste følgende:
- Det var flere utenlandske enn norske turbusser på veien under sommersesongen 2018.
- De utenlandske bussene tilbyr lange turer til langt lavere priser enn de norske, noe som gjør at de norske er helt ekskludert fra lange rundturer. På kortere turer, sightseeing-turer i byer eller fra cruisehavner, er de norske mer konkurransedyktige, fordi de ikke behøver å betale kost og losji til sine ansatte.
- Arbeidstilsynets kontroller i 2018 viste at 74 prosent av utenlandske sjåfører ikke fikk betalt lønn i henhold til norsk tariffavtale. Det er en forverring fra de to foregående sesongene, da andelen brudd på lønn var 53 prosent.
- Arbeidstilsynets undersøkelser viser også at norske bestillere ikke følger lovverket, ved at de unnlater å opplyse om at allmenngjøringsloven skal følges (69 %) og heller ikke påser at dette følges opp (78 %).
- Utenlandske turoperatører betaler ikke merverdiavgift, slik de er pålagt etter norsk lov. Kostandstapet her er estimert til minst 100 millioner norske kroner.
- Både norske kjøpere av utenlandske busstjenester og de utenlandske tilbyderne later til å være i villrede om lovverket. Resultatet er lovbrudd, tap av inntekter til statskassen og konkurransevridning som følge av feilprising av tjenestene.
Tiltak for å bedre situasjonen
Det er naturlig å se etter tiltak som kan bøte på ulovlighetene. NHO Transport vil fremover fokusere på følgende:
- Kabotasje: Maksimal lengde på den lovlige kabotasjeperioden bør defineres tydelig. Den bør være maksimalt 30 dager sammenhengende og 45 dager i løpet av ett år, mener NHO Transport.
- Norske myndigheter må igjen ta dette opp på europeisk nivå, siden kabotasjereglene er felles EØS-regler.
- Bildet under viser en estisk buss som ble registrert ved 15 ulike anledninger mellom juni og august 2018, første gang i Oslo 19/6 (rød prikk) og siste gang på Gardermoen i august (svart prikk).

- Allmenngjøring: Det er viktig at ordningen med allmenngjøring opprettholdes av hensyn til de norske turbussaktørene og deres ansatte.
- Det må informeres bedre om ordningen mot både norske og utenlandske operatører og oppdragsgiverne.
- Kontrollene må bli flere mot både bussoperatørene og bestillerne.
- Sanksjonene må være sterke nok til å virke avskrekkende.
- MVA-juks: Det er i dag svært få – om noen – utenlandske turbussaktører som betaler merverdiavgift i Norge.
- Alle utenlandske turbusser må pålegges å registrere seg i mva-registeret, det vil si at grensen senkes fra 50.000 kroner i omsetning til 1 krone i omsetning for mva-registrering for denne næringsgruppen. Dette vil gjøre kontrollen enklere.
- Det må informeres bedre om regelverket både til norske og utenlandske aktører. Det må bli hyppigere kontroller og lovbruddene må følges opp.
- Alternativt må det innføres en obligatorisk kilometeravgift for utenlandske busser som kjører på norske veier, slik vi kjenner det fra Danmark og Tyskland.