NHO Transport

Innhold

Feil om bussjåfører

Bildetekst: Hvert år er det behov for 1000 nye dyktige bussjåfører i Norge. Tore-Magne Folkedal jobber som yrkessjåfør hos Tide Buss i Haugesund. Foto: Lars Thorvaldsen.

I et innlegg i Dagens Næringsliv 5. januar blir det hevdet at norske bussjåfører blir skviset ut av arbeidsmarkedet av utenlandske kollegaer på grunn av EØS-avtalen. Dette blir imøtegått av NHO Transport i et innlegg i samme avis i dag.

NHO Transport skriver blant annet at det det har vært og er stor mangel på bussjåfører i Norge. Dette er blant annet dokumentert via Urbanet Analyses rapport, som viser at bransjen årlig trenger 1000 nye sjåfører. Det har dermed vært og vil være jobb for alle som ønsker dette uansett nasjonalitet, alder og kjønn. Man må imidlertid ha potensiale for å bli en god sjåfør, kunne norsk og ha riktige holdninger.

 

Jon H. Stordrange understreker også i innlegget at de utenlandske sjåførene gjør en verdifull jobb, og at norske rutebusselskaper har vært avhengig av denne gruppen for å kunne frakte passasjerene til og fra jobb og skole. De utenlandske rutebussjåførene har heller ikke kunnet utkonkurrere norske kandidater via lavere lønnskostnader siden alle får samme lønn basert på Bussbransjeavtalen, som er normallønnsavtale uten muligheter for lokale eller individuelle avvik.   

 

I innlegget 5. januar etterlyses en EØS-debatt basert på tall fra virkeligheten. NHO Transport påpeker dermed innledningsvis at skribenten for egen del fremsetter udokumenterte og feilaktige påstander om bussjåføryrket.

 Les innlegg her 

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: