NHO Transport

Innhold

Feil velkomst

Nyhet, Bane, Næringspolitikk, Kollektivtransport

Publisert

"På vegne av andre private transportbedrifter er det grunn til å beklage Go-Aheads negative mottakelse fra politikere og medias side. Selskapet kritiseres før de har bevist hva de kan prestere i det norske markedet. Politikerne og media bør i stedet glede seg over at det offentlige får frigjort flere hundre millioner årlig". Dette skriver Jon H. Stordrange og Jofri Lunde i NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.

17. oktober ble det kjent at britiske Go-Ahead er tildelt kontrakten på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

Go-Ahead er ikke medlem av NHO Transport. I innlegget fremhever Stordrange og Lunde at Go-Ahead vant anbudet i sterk konkurranse mellom mange velkvalifiserte selskaper. Staten har så langt betalt NSB 486 millioner i året for å drifte Sørlandsbanen, mens Go-Ahead vil gjøre samme jobb for 150 millioner. Dermed frigjøres 336 millioner hvert år i 10 år fremover, og dette beløpet kan finansiere mange sykehjems- og barnehageplasser de kommende år. Ifølge Lunde og Stordrange er det også grunn til å spørre seg hvor mye det offentlige har tapt på ikke å konkurranseutsette togdriften langt tidligere.

Les innlegget i Dagens Næringsliv her.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: