Media har fra tid til annen oppslag om passasjerer i klasse 2 og 3-busser som ikke får setebeltene rundt seg, og busselskapene har fått henvendelser om det samme. Dette kan skape farlig situasjoner og byr på uklarheter ved eventuell beltekontroll. NHO Transport tok opp denne problemstillingen i et brev til Vegdirektoratet datert 3. oktober 2016.
- Vi reagerer på at Vegdirektoratet, til tross for to purringer, har brukt over ett år på å svare på vår henvendelse. Vi spurte om direktoratet kunne godkjenne enkelte setebelteforlengere eller komme med anbefalinger med hensyn til hvilke som burde brukes, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Vegdirektoratet vil altså verken godkjenne eller anbefale og viser til standarden FN-ECE R16, som tilsier at et setebelte må kunne strekkes rundt en standard kollisjonstest-dukke. Denne standarden inngår i internasjonalt regelverk, og norske myndigheter kan ikke stille krav utover dette.
Vegdirektoratet påpeker imidlertid at bestiller eller kjøper av bussene kan be om lengre setebelter ved produksjon eller ettermontering. Det hevdes i denne forbindelse at busser for det asiatiske markedet ofte har kortere setebelter enn i det som brukes i amerikanske busser.
Les brevet her